Honden die slecht kunnen ademhalen of katten die last hebben van hun ogen. Dit zijn problemen die vaak voorkomen bij dieren die er schattig uitzien maar lijden onder hun uiterlijk. Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur lanceert daarom de campagne over verantwoord huisdierbezit, ‘Zo schattig dat het pijn doet’. De campagne roept mensen die een huisdier willen aanschaffen op, om bewust te kiezen voor een huisdier. De nadruk ligt daarbij op dieren die lijden onder bepaalde uiterlijke kenmerken. Ook het belang van een passende thuissituatie komt in de campagne aan bod.
Aanleiding campagne
Een huisdier is geen tijdelijke aankoop. Het houden van een huisdier is een grote verantwoordelijkheid, vaak voor vele jaren. Ook als het leven druk is of verandert, blijft een dier rekenen op aandacht en zorg. Toch lopen consumenten het risico een huisdier te kopen bij verkopers die niet goed zorgen voor de gezondheid en het welzijn van dieren. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin te controleren of alle papieren in orde zijn en te weten waar het dier vandaan komt.
Daarnaast kunnen bepaalde uiterlijke kenmerken leiden tot gezondheidsproblemen waar het dier onder lijdt, met hoge medische kosten als gevolg. Denk aan honden en katten met een extreem korte snuit zoals de Perzische kat en mopshond die vaak moeite hebben met ademhalen.
Ook kan het misgaan als een huisdier niet de juiste zorg of training krijgt of niet goed is gesocialiseerd. Dit kan niet alleen het welzijn van het dier schaden, maar ook de veiligheid van dier, eigenaar en omgeving in gevaar brengen. De overheid roept daarom op om geen dieren te kopen die lijden onder hun uiterlijke kenmerken en benadrukt het belang van een weloverwogen keuze, waarbij het welzijn van het dier voorop staat.
De campagne ‘Zo schattig dat het pijn doet’ is in het najaar te zien op plekken waar mensen zich oriënteren op een huisdier, zoals Marktplaats, sociale media en online websites waar je huisdieren kunt kopen.
Den Haag start eigen campagne ‘Wat denk jezelf’
In Den Haag worden nog steeds veel dieren noodgedwongen gebracht naar het asiel. Eind van het jaar start de gemeente Den Haag de campagne ‘Wat denk jezelf’ via onder meer mupi’s in de hele stad. Dieren leven samen met ons in de stad en verdienen een prettig en zorgzaam bestaan. Met deze campagne worden Hagenaars herinnerd aan de verantwoordelijkheid die komt kijken bij het nemen van een huisdier. Een goede voorbereiding kan voorkomen dat een dier later in het asiel belandt. Daarom is het belangrijk om vooraf goed informatie in te winnen op de website huisdiereninformatiepunt (HIP) en jezelf eerlijk af te vragen: past een huisdier echt in mijn leven. De campagne was ook te zien in juli 2024.
